Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Træning

"Når jeg dyrker sport, kan jeg med god samvittighed spise usundt."

Fakta: Myten er falsk.

Selvom kroppen forbrænder energi, når du er fysisk aktiv, betyder det ikke, at du kan spise en  tilsvarende mængde energi i form af sodavand, chokolade eller andre usunde produkter med god samvittighed. Når du er fysisk aktiv, har kroppen stadig brug for, at du spiser efter de officielle kostråd, og pladsen til det usunde bliver kun en anelse større, selv om du træner hårdt. Det ekstra energibehov, som du får ved at være fysisk aktiv, bør primært dækkes ved at spise efter kostrådene.

 

"Efter træning kan jeg spise hvad som helst, uden det sætter sig på kroppen."

Fakta: Myten er falsk.

Selvom forbrændingen er højere efter træning, tæller det, du spiser efter træning, med i hele dagens energiregnskab. Det er en god idé at spise og drikke lidt efter træning, men det skal helst være noget sundt som frugt, en grovbolle og et glas mager mælk.

 

"Drik kakaomælk efter træning for at få musklerne til at vokse."

Fakta: Myten er falsk.

Kakaomælk er ikke et vidundermiddel, der bygger musklerne op. Kakaomælk indeholder meget sukker og skal kun nydes ved særlige lejligheder ligesom sodavand, slik og kage.  Hvis du ønsker at give din  krop det bedste udgangspunkt for at restituere efter træning, er det langt bedre at spise et lille måltid,fx en grovbolle eller banan og drikke et glas mager mælk. På den måde indgår mellemmåltidet som en del af en sund og varieret kost, der er i overensstemmelse med de officielle kostråd.

 

"Proteinpulver, -drikke og -barer giver større muskler."

Fakta: Myten er falsk.

Når du træner på motionsniveau er det ikke nødvendigt med et ekstra proteintilskud. Spiser du en varieret kost og efter kostrådene, får du tilstrækkeligt med protein (aminosyre) til at bygge musklerne op. Har du trænet hård styrkekrævende fysisk aktivitet som fx styrketræning kan du dog med fordel spise eller drikke noget proteinholdigt lige efter træning, fx skummemælk. Her er kroppen særlig parat til at modtage proteiner til at opbygge musklerne.

For yderligere information om projektet 'Sundere Mad i Haller' kontakt:


Ikast-Brande Kommune

Sundhedscenter

Frisenborgparken 26

7430 Ikast

Tlf. 99603107

E-mail: sundhedscenter@ikast-brande.dk